Planning

25 februari 2017 - Hasselt, België

Dit is in grote lijnen wat we zullen gaan doen:

Op 22 maart stijgen we op vanuit Amsterdam en nemen we een rechtstreekse vlucht naar Lima, waar we ongeveer rond 19u aankomen (lokale tijd) In onze tijdszone is dat +/- 2u 's nachts. Vervolgens worden we opgehaald op het vliegveld door de taxi en naar ons hotel gebracht in Lima.

Op 23 maart blijven we in Lima en zullen de stad bezoeken.

We zullen in Lima blijven tot vrijdag 24 maart waar we vervolgens de nachtbus nemen naar Ayacucho. De reis van Lima naar Ayacucho duurt 10u. We vertrekken om 21u30 in Lima en komen aan in Ayacucho rond 8u30 op zaterdag ochtend.

Zondag genieten we van een vrije dag en recupereren van onze reis tot dan toe.

Maandag starten we met onze activiteiten bij centro de rehabilitacion - Wasi Esperanza.

centro-de-rehabilitacion-wasi-esperanza-58B28AE90DF554A3143305thumbnail12932961_261230477551374_815639082593969993_n

We zullen hier allerlei activiteiten voorzien voor kinderen met een meervoudige beperking en hun familie van maandag 27 maart tot en met vrijdag 7 april.

Vrijdag avond nemen we om 21u de bus terug naar Lima waar we zaterdag 8 april om 8u 's morgens zullen aankomen en vervolgens nemen we het vliegtuig naar Cusco, waar de zaterdag avond aankomen.

Zondag recupereren we in Cusco en kopen alles in voor de salkantay trail, die op maandag start.

Maandag 10 april worden we al héél vroeg opgehaald in Cusco en naar Mollepata gebracht met de bus waar we om 9u zullen aankomen, ontbijten en waar we de 80 km tellende Salkantay Trekking zullen aanvatten.

SALKANTAY TREKKING

Algemene informatie
Duur: 5 dagen / 4 nachten
Type: Trekking
Moeilijkheidsgraad: Moeilijk
Bezienswaardigheden: Cultuur, landschappen, fauna en flora

Routebeschrijving
Dag 1 - Maandag 10/4: Cusco – Mollepata – Sayllpata – Soraypampa
We verlaten Cusco heel vroeg in de ochtend en zullen rond 9:00 am aankomen in Mollepata. Daar zullen we even stoppen om te ontbijten en vervolgens starten met de eerste wandeling van de dag. Rond 12u30 pm lunchen we in de buurt van Silca. Wat later, na een drie uur lange wandeling, komen we aan onze eerste kampeerplaats, Soraypampa.

Dag 2 - Dinsdag 11/4: Soraypampa – Salkantay Pass – Chaullay
Na een stevig ontbijt bereiden we ons voor op een lange en moeilijkste wandeling van de hele trip. We vertrekken om 7:00 am en doorkruisen de gekende plaats Salkantay Pampass om zo verder te wandelen langs de met sneeuw bedenkte Umantayberg, dewelke net naast de besneeuwde Salkantay ligt. Rond 12:00 pm bereiken we het hoogste punt (4500m). Vanaf hier kunnen we de bedekte sneeuwtoppen en gletsjers van de Salkantay goed bewonderen. Bovendien zullen we kunnen genieten van een adembenemend uitzicht van lawines. We wandelen nog een uurtje rustig door voor we lunch hebben. Nadien stappen we door tot het tweede kampeerterrein.

Dag 3 - Woensdag 12/4: Chaullay – Collpapampa – La Playa (Sahuayaco)
Deze dag wordt onvergetelijk dankzij de grote variëteit aan fauna en flora die jullie die dag zullen ontdekken! We vertrekken vanuit Huayrac naar de gemeenschap Arraniyuc en dalen zo af naar de rand van het bos waar we kunnen genieten van warmwaterbronnen in een smalle vallei. We volgen nadien de rivier Santa Teresa en bewonderen ondertussen de prachtige orchideeën en enorme watervallen. Ten
slotte komen we aan op onze derde kampeerplaats, genaamd “La Playa” (dit ongeveer rond 5:00 pm).
Om de dag af te sluiten genieten we van een lekker avondmaal voor we hier overnachten.

Dag 4 - Donderdag 13/4: La Playa – Hidroelectric – Aguas Calientes
We vertrekken rond 7:30 am met een lange wandeling die tot de middag duurt. We wandelen langs het bos heen en genieten van een grote variëteit aan koffieplantages, fruitbomen, bananebomen, advocaten, passievruchten en het indrukwekkendste; de plantage van cocabladeren, het heilige gras in de Incatijd. Deze laatste wordt enkel geplant in tropische zones als deze. Aangekomen in Sahuayaco, beginnen we aan een wandeling langs een onverharde weg. Een rustige wandeling tot we aan de lunchplaats komen.
Na de lunch, wandelen we drie uur verder om een eerste, kleine glimp op te vangen van de fameuze Machu Picchu. We pauzeren hier een uurtje en dalen vervolgens af naar het hydro-elektrisch centrum waar we de trein zullen nemen naar Aguas Calientes. We melden ons aan in het hotel en genieten van een lekker avondmaal.

Dag 5- Vrijdag 14/4: Aguas Calientes – Machu Picchu – Cusco
Na het onbijt bezoeken we het historisch complex Machu Picchu, de dag van vandaag gekend als één van de zeven wereldwonderen. Iets na de middag keren we terug naar Aguas Calientes, om daar de trein te nemen terug naar Cusco. Je wordt afgezet aan je hotel.

Zaterdag 15/4 blijven we in Cusco en rusten uit van de trek.

Zondag 16/6 nemen we in Cusco opnieuw het vliegtuig naar Lima, waar we 's avonds aankomen.

We blijven tot maandag avond 17/4 in Lima en zullen van daar uit het vliegtuig terug nemen naar Amsterdam.

18/4 komen we dan 's avonds terug aan in Amsterdam.