Waarom Wasi Esperanza in Ayacucho

26 februari 2017 - Hasselt, België

Om te begrijpen waarom Wasi Esperanza werd opgericht vertel ik graag wat over de geschiedenis van de stad Ayacucho

Ayacucho is een stadje gelegen in het Peruviaanse hooggebergte op 2800m hoogte en telt een klein half miljoen inwoners. In de jaren 1980 tot 1992 werd de stad geteisterd door de bloederige strijd tussen de Maoïstische revolutionaire beweging "Het Lichtend Pad" en het Peruviaanse leger. De gevolgen van deze gruwelijke periode voor de bevolking zijn nog altijd merkbaar. Het is een arme stad met veel straatkinderen, alcoholmisbruik en familiegeweld. Het percentage aan personen met een handicap is er uitzonderlijk hoog (volgens Peruviaans cijfermateriaal 1/10). Velen verloren een arm, een been of het gezichtsvermogen; andere fysieke beperkingen zijn aangeboren door bijvoorbeeld het ontbreken van medische assistentie tijdens de bevalling of drankmisbruik gedurende de zwangerschap.

De laatste jaren zijn er steeds meer initiatieven ontstaan om van Ayacucho weer een welvarende stad te maken. Lokale en internationale NGO’s werden opgericht om samen met de lokale bevolking te ijveren voor de heropbouw van deze streek en zo de armoede terug te dringen. Weinig projecten richten zich echter specifiek tot personen met een handicap en revalidatiemogelijkheden zijn er niet voor families die geen therapie in het ziekenhuis kunnen betalen.

Sinds verschillende jaren is er binnen de opleiding graduaat Orthopedagogie de mogelijkheid geboden om een buitenlands project te kiezen in het kader van het afstudeerproject.
Sinds verschillende jaren gaat er jaarlijks een groep studenten van het Vspw, nu Qrios, naar Peru om activiteiten te begeleiden op het centrum Wasi Esperanza in Ayacucho. Steeds weer nemen we als studenten de nieuwste ontwikkelingen vanuit het orthopedagogisch werkveld mee. Waar men vroeger binnen het werkveld vooral deed aan therapie en opvoeding van het kind, zien we nu een tendens dat steeds vaker ook de kracht vanuit het netwerk ingezet wordt. Dit is een manier om de besparing in de sector het hoofd te bieden, maar ook een ideale manier om meer betrokkenheid te krijgen van het gezin. Tenslotte kennen ouders, broers en zussen dit kind het beste.
Dit jaar nemen we die tendens ook mee. We zullen naast activiteiten voor de kinderen en hun ouders ook een dag voorzien waarbij broers en zussen eens mogen ervaren wat de therapie doet met hun broer of zus met beperking. Zo krijgen ze erkenning, want tenslotte als de ouders er op een dag niet meer zijn komt vaak de zorglast bij broers en zussen te liggen. Bovendien wordt er ook een stukje tijd aan hen geschonken, want heel vaak staat het gezin volledig in functie van het kind met beperking. Wij zijn van mening dat als de andere kinderen ook hun portie aandacht krijgen ze ook beter kunnen omgaan en begrijpen waarom er zoveel zorg nodig is voor het kind met beperking.

Het idee is voor Wasi Esperanza compleet vernieuwend en ik ben heel erg benieuwd hoe het daar onthaald zal worden!

Nog 24 dagen en dan zitten we op het vliegtuig richting Lima! Is je nieuwsgierigheid geprikkeld en wil je graag een beeld krijgen van wat de vorige groep gedaan heeft? Ga dan zeker kijken op onze facebook pagina: https://www.facebook.com/VSPWperu2016/
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade