Dag 24: Bezoek Macchu Pichu

14 april 2017 - Cusco, Peru

Vanochtend moesten we om kwart voor 4 uit bed! Om 4u moesten we klaar staan aan de receptie om te vertrekken naar de Machu Pichu! We hadden de dag ervoor een ontbijtpakket gekregen om mee te nemen.

En daar gingen we dan! Om 5u ging de poort open naar de stairway tot heaven! Paspoort controle, nog even controle van het ticket en dan de brug over om daarna de 1000 trappen tellende Machu Pichu berg te beklimmen!
Als je goed door zou lopen zou het ongeveer een uur duren voor je boven was. Ik heb er anderhalf uur over gedaan! WoW die was echt heavy!!!!!
Het eerste stuk ging nog, maar naarmate je hoger ging voelde ik mijn hele lijf tegen pruttelen! Alles deed pijn na 4 dagen wandelen! En de trappen waren niet allemaal gelijkmatig. Het zijn gewoon rotsblokken. Dat betekent dat sommigen hoger zijn dan anderen en als je net als ik zo'n korte beentjes hebt moet je soms toch je benen heel hoog tillen want het allemaal zwaar maakt. Tegen dat ik boven kwam was mijn water en mijn ontbijt op! Vlug nieuw water gekocht tegen ongelooflijk hoge prijzen... Maar het is niet anders! Eenmaal binnen kan je niets eten en drinken! Dus iets meenemen is de boodschap!
Het was half 7 toen ik boven kwam en helaas was de zon al op op dat moment. Maar ach het is niet anders! Ik was te moe om me daar zorgen over te maken!

Eenmaal binnen kregen we een rondleiding.... WoW wat een uitzicht! Je vergeet inderdaad de pijn en de vermoeidheid als je eenmaal binnen bent! Dan is alle opoffering het zooooooooo waard geweest!!! En ik ben blij dat ik de beklimming gedaan heb en niet met de bus tot aan de ingang gegaan ben!

De rondleiding was heel interessant! Je hebt echt wel een gids nodig die de uitleg doet! Anders zie je alleen maar een hele hoop stenen!
Ik geniet van de verhalen over de onderwereld, de wereld waarin wij wonen en leven en de spirituele wereld en zie nu hoe de inca's en pre-inca's alles met elkaar verbonden!

Na de rondleiding door de gids kregen we zelf de tijd om vrij rond te lopen en te genieten van al het moois! We wilden nog een beklimming van 40 minuten doen naar de zonneboiler! Maar eerst een hapje eten zodat we op krachten konden komen.
Dat kan in het restaurant buiten aan de Machu Pichu. Ook tegen veel te hoge prijzen! Maar ik was blij dat ik dit gewicht niet de berg had moeten opsleuren!

Je kan met je dag ticket tot 3 keer tijdens de dag de macchu Pichu bezoeken! Kei handig!
Na het eten zijn we opnieuw naar binnen gegaan en op zoek gegaan naar de weg naar de zonneboiler. Ook weer een weg die naar de hemel lijkt te lopen! Alsmaar omhoog!

Na ongeveer een uur komen we aan aan de zonnepoort. En het uitzicht is idd magnifiek!
Ik pink een traan weg van ontroering! En god wat ben ik blij dat ik dit allemaal gehaald heb!!!

Na genoten te hebben van het uitzicht dalen we terug af naar de Machu Pichu want we willen nog foto's vanaf de terrassen maken.
En voor we de Machu Pichu verlaten leggen we ons nog even te zonnen op 1 van de terrassen! Dit is genieten! Zonnen met een view! En wat hebben we vandaag chance met het weer! De zon heeft ons niet in de steek gelaten!
Met een rode kleur op mijn armen en gezicht stap ik de bus op naar aguas Calientes. Afdalen via de trappen zie ik niet meer zitten. Mijn lichaam is uitgeput!
In het hotel haal ik mijn natte doekjes uit de backpack, andere kleren en kleed ik me om! We gaan nog even wat eten en dan is het wachten tot we de trein kunnen nemen naar Ollotaytambo. Van daaruit staat een bus klaar om ons weer naar Cusco te brengen.

In de receptie van het hotel zet ik me neer en besluit nog even te slapen. Daarna drinken we nog een drankje met de dames en gaan dan naar het station waar normaal om 10u onze trein zou vertrekken. Al snel horen we dat de trein 2,5u vertraging heeft en ze weten nog niet wanneer hij zou komen....
Om half 12 bleekt de trein klaar te staan en kunnen we boarden. Om 2u vannacht komen we aan en moeten dan nog voor 2u de bus op voor nog eens 2u. Om 4u komen we uiteindelijk aan in het hotel! Doodop kruip ik meteen in bed!