Dag 23: Salkantay trail dag 4

13 april 2017 - Cusco, Peru

Om 5u word ik wakker van het lawaai dat de koks maken in de keuken! Het is echt overdreven! We moeten pas om 7u uit bed en die 2 uurtjes slaap zijn wel welkom! Om 6u hoor ik Luana keihard roepen dat ze stil moeten zijn! Daarna hoor ik iedereen lachen! Luana roept wat iedereen denkt!
Ik probeer nog een beetje te slapen, maar er blijft een heleboel lawaai. En de kok is nu al een uur beslag aan het kloppen! Ik word er gek van! Om 6u30 is het welletjes en begin in stilaan te pakken. Vandaag moeten we alles zelf dragen. Wat een tegenvaller! Ik heb hier geen zin in! Mijn backpack is te zwaar! Volgende keer pak ik echt nog minder mee! Maar tot lunch hoeven we nog niets te dragen! We gaan eerst ziplinen! En dan is het een wandeling van ongeveer 2u. Dus ik Pep mezelf op en ga naar het ontbijt.

Het ontbijt smaakt me en ineens komt onze kok met taart aanzetten. Instant voelen we ons schuldig over vanochtend!
De taart is zwaar zo vroeg op de ochtend, maar een klein stukje weet ik wel naar binnen te krijgen! En dan vertrekken we! Hop de bus op naar hydro-Electrica voor het ziplinen!

Daar aangekomen beginnen de vlinders te gaan in mijn buik! Het is nu echt! Ik ga dit doen!
Eerst krijgen we nog veiligheidsinstructies van de instructeur en dan is het aan ons!
Wederom de bus in en we worden naar boven gebracht naar de eerste zipline. Ik besluit als 2de te gaan.
Mijn harnas wordt aan de kabel gehangen en daar ga ik dan!!!!! Eerst kriebelt het intens en dan wordt het leuk! Ik kijk over het dal naar de rivier onder me en ga tegen 90km/u naar de overkant!
WoW zo vet! Ik wil MEER!!!!!
We wachten op de rest van de groep en gaan al snel naar de 2de zipline. Deze is een kilometer lang! We krijgen de instructie ons heel compact te maken zodat we niet halverwege stil vallen. Dat was nog niet zo evident! Verschillende keren moest de instructeur zelf even de lijn op en zichzelf en de ander naar boven trekken!
En dan gingen we naar de derde! Vanaf hier konden we freestyle ziplinen! Heleen en Dominique gingen ondersteboven. Ik hield het maar bij gewoon!
Na de derde zipline moesten we over een brug boven de vallei. Man man! Doodeng vond ik dat! Mijn benen waren soms te kort waardoor ik nipt tot bij de volgende de plank kon! Ik hing wel vast maar voelde de adrenaline door mijn lijf gieren!
Zipline 4 was handsfree! WoW zoooo cool! En bij zipline 5 werd ons harnas andersom bevestigd en konden we vliegen als een vogel! Te gek! Het was voorbij gevlogen!

Dan moesten we onze spullen weer op de bus doen en werden naar de lunchplek gebracht. We aten in een restaurant langs het spoor naar aguas Calientes. Ondertussen begon het wederom te regenen!

Brandon ging vragen of het mogelijk was om de backpacken mee te geven met de trein. Na een half uurtje kwam het verlossende antwoord dat dit kon! En gratis nog wel! Ik had heel snel mijn keuze gemaakt!

Even oversteken wat in de dagrugzak moet en hoppa here we go voor een wandeling van 2,5u langs het spoor naar Aguas Calientes. Aguas Calientes is alleen per trein of te voet bereikbaar. Er lopen geen wegen naartoe!
De hele wandeling heeft het geregend! Ik kon mijn poncho niet aandoen omdat het te warm was en deze nog te nat was! Dus regenjas aan en gaan!
Tegen dat we daar kwamen waren we helemaal doorweekt, was mijn dagrugzak doorweekt ondanks de raincover... En we hadden allemaal ontzettend koud. We zijn eerst naar de hostel gegaan zodat we konden douchen. Maar mijn kleren in de dagrugzak waren ook nat en moest dus wachten op de trein voor mijn backpack.
Ik heb alle natte kleren uitgetrokken en ben zo een uurtje gaan liggen tot we naar de trein konden. Opnieuw alle natte kleren weer aan en in de regen naar de trein om onze backpack.

Eenmaal terug in het hotel kon ik dan eindelijk douchen. Ik keek zo uit naar een warme douche en toen die ijskoud bleek te zijn hield ik het niet meer! Ik wilde terug naar huis! Weer een warme douche!
Uiteindelijk mezelf vermand en toch gedoucht, warme droge kleren aangetrokken en dan was het etenstijd!

In Aguas Calientes zijn alle menukaarten zonder vermelding van tax. Die bedraagt zo'n 10-15% bovenop je bedrag van de rekening.
In Aguas Calientes is het ook alles behalve goedkoop om te eten! Dit hadden we helemaal niet zo hoog ingeschat. Ik was blij dat ik voldoende geld mee gebracht had!

Na het avondeten ben ik onmiddellijk gaan slapen! We moeten morgen ochtend al om 4u paraat staan om de macchu Pichu te beklimmen!