Dag 14: koken en Aromatherapie

5 april 2017 - Ayacucho, Peru

Vandaag was het weer vroeg dag! Na een douche (deze keer eens warm water - warm is hier lauw en dragelijk) was het tijd voor ontbijt. We zijn in de taxi gestapt naar plaza Mayor om in le sucre een lekker ontbijt te gaan eten.
Daarna zijn we naar Wasi Esperanza gegaan. Vandaag stond op de planning koken en Aromatherapie.

We herhalen deze week de activiteiten van vorige week, maar aangepast aan minder functionele kinderen. Met minder functioneel bedoelen we kinderen die grotere motorische beperking hebben.

Eerst alles klaarzetten en dan konden we starten. We hebben onze plannen met koken moeten bijstellen. Normaal zouden we pizza maken, Maar Emilie had aangegeven dat dit niet haalbaar zou zijn, dus besloten we om Petit beure taart te maken.
De insteek hier was niet zo zeer om taart te maken, maar meer om de kinderen te laten proeven, betasten, enz... Het prikkelen van de zintuigen.
Dit lukte aardig goed en uiteindelijk hebben de mama's ook mee gegeten van de taart.

Tijdens de middag pauze zijn we even langs de markt gepasseerd om eieren en groenten en hebben we voor een keer eens zelf gekookt. Een roerbak ei met paprika, ui en tomaat met brood.
We kijken hier zelden zelf omdat uit gaan eten vaak goedkoper is dan zelf koken.

De namiddag activiteit was aromatherapie. In eerste instantie was de bedoeling om dit samen met de ouders te doen zodat zij konden ervaren hoe dit is om met hun kind te doen. Maar vrijwilligster Sofie wist dit niet omdat wij het niet goed gecommuniceerd hadden. We gingen ervan uit dat zij dit wist na vorige week. Een aandachtspunt voor ons dus om op te letten dat we goed briefen en communiceren.

Bij aromatherapie hebben we de kinderen een massage gegeven met een essentiële olie. De kinderen hebben ervan genoten! Al was het voor sommige kinderen niet zo heel bruikbaar. Die waren te actief om te genieten. Maar al bij al was het heel mooi om te zien hoe rustig de kinderen werden!

Hierna zijn we naar de via-via gegaan om de dag te overlopen en te evalueren, bij een lekker drankje.

Daarna zijn we samen een hapje gaan eten in een kiprestaurant. Heel lekker maar de kip komt zowat mijn oren uit....