Dag 16: Sherborn-activiteit en broers en zussen

6 april 2017 - Ayacucho, Peru

Vandaag zijn we weer vroeg opgestaan om te werken op Wasi Esperanza. Eerst een ontbijt in le Sucre, vervolgens vlug langs de winkel om water om dan door te wandelen naar Wasi.
Vanochtend zouden we starten met de sherborn-activiteit. De opkomst was goed! We hebben het ietsjes anders aangepakt dan vorige week. Vorige week hadden we niet de juiste oefeningen weten te selecteren voor de kinderen, met gevolg dat ze druk waren of huilden. Vandaag wisten we dat we meer beperktere kinderen hadden en hebben daar onze oefeningen ook op afgestemd. Wat ik leuk vond was dat de groep spontaan de activiteit liet leiden door mij. Ik ben van nature iemand die zich snel wat achteruit plaatst en niet echt de leiding neem. Heleen en Luana hadden me al wel gevraagd waarom ik dat doe, en hebben me nu de kans gegeven om mijn eigen kwaliteiten ook eens te laten zien.

De sherborn-activiteit ging echt goed! Het was wat zoeken naar hoelang hou je een oefening aan en wanneer ga je naar de volgende. Maar de ouders deden het super goed met hun kindje en je zag hun ook opgaan in het spel! Echt heerlijk om te zien!

Tijdens de middag hebben we dan nog slingers e.d. gemaakt voor ons afscheidsfeestje morgen. Dit zal doorgaan in de nieuwbouw! Echt super leuk!
Na deze voorbereiding hebben we genoten van Anna's heerlijke kookkunsten: Trutcha (typisch Peruaanse vis) met quinoa en aardappelen, rode biet en komkommer.

Daarna zijn we terug gegaan naar Pedro en Suzy om onze was te doen, want morgen nemen we de bus naar Lima. Schone kleren in de backpack is toch wel fijn. Anders gaat de boel zo stinken.

De namiddag activiteit zou broers en zussen worden. Helaas waren we kinderloos... Blijkbaar werkt het hier niet zo om eens aandacht te geven aan broers en zussen.
We weten niet precies hoe dit komt. We hebben verschillende hypotheses​ hiervoor:
- De ouders komen van ver en hebben niet de energie of tijd om met hun kind zonder beperking naar Wasi te komen.
- de ouders zien er niet de meerwaarde van in, en misschien werd het vanuit ons en wasi niet zo duidelijk geformuleerd wat de meerwaarde was.
- de uitnodiging was vrijblijvend waardoor ouders zich niet verplicht voelden te komen

Na een half uur wachten zijn we dan maar vertrokken en heeft Willy ons meegenomen naar een park waar een rivier doorheen liep. In dit deel van de stad waren we nog niet geweest. Het park was super mooi! Hier ging de plaatselijke jeugd van Ayacucho rond.
Bovendien waren er verschillende groepen aan het oefenen voor de processies tijdens Samana Santa.
Samana Santa is het grootste paasfeest van Peru. Van over de hele wereld komen mensen naar hier om Samana Santa bij te wonen.
Pasen wordt hier gevierd gedurende een week. Het zou echt de moeite zijn om dit mee te maken. Helaas gaan wij op trail volgende week.

Na het bezoek aan het park zijn we naar de via-via gewandeld om even na te praten over de dag.

Daarna zijn we terug gegaan naar het hotel om even te gaan slapen want vanavond is de discotheek open en we willen nog even ons uitleven voor we de bus op stappen naar Lima.
We zijn met de Belgische vrijwilligers en enkele personeelsleden van Wasi eerst wat gaan drinken en daarna naar de Macumba gegaan om te gaan dansen.
Het was super leuk! Er was een leuke mix van Peruaanse muziek en commerciële Engelse muziek.

Om 2u waren we terug en konden we gaan slapen.morgen kunnen we uitslapen. We moeten pas om 10u op Wasi Esperanza zijn en gaan voormiddag mee op huisbezoek.
Ik ben heel benieuwd naar de situatie waarin onze kinderen op Wasi Esperanza leven. We hadden daar niet echt een beeld bij. Daarom had Emilie ons voorgesteld om eens mee op huisbezoek te gaan.