Dag 10: uitstap naar Colpa

31 maart 2017 - Ayacucho, Peru

Vandaag waren we om 8u al present op Wasi Esperanza voor de uitstap naar La Colpa. Hier zijn thermische baden, waar de kinderen kunnen zwemmen.
We hebben eerst wat geholpen met het maken van de salade, daarna de kinderen geëntertaind en om 9u was het dan tijd om de bus op te gaan en te vertrekken naar La Colpa. De uitzichten waren ontzettend mooi onderweg. Als we van Ayacucho naar La Colpa reden zijn we twee uur door de Andes gereden. Het Andes gebergte is de hoogste van de hele wereld met toppen tot 6000 meter. Heel typisch in de bergdorpjes is de mooie beeldjes die ze op de daken van de huizen zetten. Deze beeldjes brengen geluk en bescherming.

Aangekomen in La Colpa hebben we ons allemaal een plekje gezocht en zijn we met de kinderen in het water gegaan. Het water was lauw van temperatuur, maar voelde koud aan omwille van de frisse wind die waaide in de bergen, behalve daar waar het water in het zwembad liep. Dat water was warm bronwater! Echt heerlijk!

Het weer was bewolkt. En na nog geen half uur begint het te regenen. Al snel was iedereen verkleumd en zijn we met zijn allen onder het afdak gevlucht. Daar met de handdoek om ons heen ons omgekleed, waardoor we het al vlug wat warmer hadden.

Ondertussen was het bijna middag en Anna, de kokkin had lekker eten voorzien. Gebakken aardappelen met een gebakken appel, een salade van komkommer en sla en een halve kip.
En dat voor zowat 70 mensen die mee waren.

Na het eten zijn we de waterval gaan bezoeken die op 1,5 km van het zwembad lag. Een wandeling door de ongerepte Peruaanse natuur en vooral de stilte deed zo goed!
Je hoorde alleen ons praten en de vogels fluiten.

Hier in de stad hoor je continu getoeter van auto's, muziek, geboor en geklop op de bouwwerven. De huizen in Ayacucho zijn bijna geen van Allen af. Onze projectmentor wist ons te zeggen dat hij had horen zeggen dat dat komt zodat de mensen geen belasting moeten betalen. Ze betalen pas belasting van het moment dat hun huis volledig af is...

Het getoeter van auto's is ook zo'n geluid waar we ondertussen gewoon aan zijn. Hier toeteren taxi's om te laten weten dat ze vrij zijn, auto's toeteren op elkaar om te laten weten dat ze voorrang nemen of voorbij komen.... En rijstroken dat kennen ze hier niet. In smalle straatjes rijden ze met 2 naast elkaar, ze rijden hier bumper tegen bumper en veel auto's hangen met haken en ogen aan elkaar hierdoor.

Maar soit, stilte... Daar heb ik echt van genoten en de prachtige wijdse uitzichten, de waterval die zich naar beneden stort e. Het geluid van de kracht van dat water! En dat in combinatie met de ongerepte natuur!

Na de wandeling hebben we onze spullen bij elkaar genomen en de bus weer terug genomen naar Ayacucho.

Na aankomst hebben we met een milkshake en cocktail samen met Willy nog even nagepraat over de dag.

Daarna zijn we gaan rusten in het hotel want we wilden nog op stap gaan in de discotheek.
Op half 11 zijn we dan vertrokken. Eerst een pizza gaan eten die niet te vreten was (wie gooit in hemelsnaam anijs kruiden op een pizza???!!!) Maar we moesten toch echt wel een bodem aanleggen wilden we niet onmiddellijk zat zijn :)

Daarna zijn we doorgegaan naar de discotheek om even onzelfstandige lekker los te laten gaan! Dat was zo leuk! Hier danst iedereen met elkaar! Al snel kwam er een oudere vent met ons dansen. Super grappig!!! Die was gans begaaid! Maar we werden getrakteerd op een drankje en daar was het ons om te doen! Uiteindelijk stelde die vent ons voor om met hem en 2 vrienden mee te gaan wat we uiteraard niet deden. We hebben hem afgescheept en zijn met zijn 3tjes naar het toilet gelopen.
Op het einde van de avond kwam hij terug bij ons en kregen we zijn kaartje en bleek hij een advocaat te zijn.

Om 2u ongeveer waren we terug in het hotel en zijn we naar bed gegaan.
Morgen hebben we een rustdag. FF chillen en 's Avonds opnieuw naar de discotheek.