Dag 13: Uitstap Wari - Quinua

3 april 2017 - Ayacucho, Peru

Vandaag zijn we met ons 4 op uitstap gegaan naar Wari en Quinua. Wari is een archeologische site op ongeveer een uur rijden vanaf Ayacucho stad. De wari's waren een volk die leefden voor het inca tijdperk. Het eerste wat me opvalt als we Ayacucho uit rijden naar de Wari ruïnes is de geweldig mooie omgeving van Bergen en dallen, maar ook hoe groen de omgeving rond Ayacucho is! Ik geniet van het uitzicht terwijl de halve bus ligt te slapen. Ondertussen deed onze gids in het Spaans zijn uitleg. Ik kon wel een paar woorden opvangen waardoor ik er iets van kan maken wat hij vertelt, maar in hoeverre het klopt is dan maar de vraag.

Wanneer ik aankom op de ruïnes valt me op hoe alles overwoekert is door grote Cactusplanten! Sommige cactussen dragen bloemen, anderen dragen vruchten.

Tijdens de eerste stop tijdens de tour laat onze gids ons zien dat er op de cactussen witte bolletjes zitten, wanneer je deze kan afhalen en ze open drukt in je hand komt er een rode stof uit. De gids vertelt ons dat dit vroeger werd gebruikt als lippenstift, en nog steeds in cosmetica producten wordt verwerkt.

Ondertussen doet hij zijn uitleg, maar omdat ik het Spaans niet zo goed versta, raak ik snel afgeleid waardoor ik helemaal niet meer volg.
Ik had me al op voorhand ingelezen dus wist al wel het 1 en ander.

Na deze site zijn we dan vertrokken naar Quinua. Daar zijn we eerst gestopt op Plaza Major waar er verschillende winkels waren om souvenirs te kunnen kopen. Ik had me voorgenomen om te wachten tot Cusco om dingen te kopen omdat ik ze anders toch allemaal moet mee zeulen.

Hierna zijn we dan naar la pampa gegaan in Quinua waar 'El Historici Santuario de América staat. Hier werd de slag om Ayacucho gevochten in de onafhankelijkheidsstrijd. Verschillende Zuid-Amerikaanse landen vochten samen in 1 front tegen de Spaanse overheersing voor onafhankelijkheid. Uiteindelijk werd zuid Amerika opgedeeld in verschillende landen zoals Peru, Ecuador, Chili, Argentinië,...

We zijn op het beeld ook naar boven gegaan waar je de mooiste uitzichten kon bewonderen.

Uiteindelijk zijn we nog wat gaan eten. Ik vind dat altijd wel spannend want ik lust nietzo heel veel en wil dus altijd weten wat ik op mijn bord krijg. Gisteren kregen we puka picante met chacharone. Puka picante is aardappelen in een licht pikante saus, chacharone is gebakken varkensvlees. Errug lekker! Je kon ook cavia eten. Wil ik heel graag eens proberen, maar vandaag liever niet omdat je hier echt de cavia kon zien. Hij werd hier gebakken met hoofd en pootjes nog aan...
En ja ik weet dat het eigenlijk geen verschil zou mogen maken. Maar toch shockeert het me wel een beetje. Misschien komt dit omdat wij in het Westen stukken vlees kopen waarvan het dier niet meer herkenbaar is. Bij die cavia vond ik het zielig, terwijl het voor zo'n varken minstens even zielig is...

Na het eten zijn we nog vlug langs de kraampjes met souvenirs gepasseerd en heb ik het toch niet kunnen coaten op toch wat te kopen voor we weer de bus op gingen naar Ayacucho stad.

Bij aankomst in Ayacucho hebben we nog vlug een ijsje gekocht en zijn dan naar het hotel gegaan om even te rusten.

De avond hebben we doorgebracht door te gaan winkelen, erna in Puka Wasi te gaan eten, waar het overigens ontzettend lekker eten is! En hebben de avond afgesloten met een wijntje op ons overdekte terras.