Dag 6: kennismaking Wasi Esperanza

27 maart 2017 - Ayacucho, Peru

Vandaag zijn we voor het eerst naar Wasi Esperanza gegaan. We moesten er om 10u zijn. Voor de eerste dag namen we een taxi omdat we het niet zo goed wisten waar het was. De taxichauffeur blijkbaar ook niet, want die moest het aan de politie agent vragen, waarna we netjes voor de deur werden afgezet. We hebben de hele voormiddag een rondleiding gekregen en eigenlijk waren we allemaal heel verbaasd dat er vanuit verschillende achtergronden naar deze kinderen en families werd gekeken. Zo zijn er in het centrum kine's, ergotherapeuten, een psycholoog, een sociale dienst, een verpleegster,...

Momenteel zijn ze aan het verbouwen daar om meer ruimte te maken voor de kinderen. De lokaaltjes waar ze nu in zitten zijn vrij klein en je merkt wel dat ze aan hun limiet zitten met het aantal cliënten dat ze nu kunnen ondersteunen.

Namiddag was het plan om naar de markt te gaan. Maar daar kwam lichtelijk verandering in toen Emilie ons belde. Emilie was met Vanessa naar de dokter om te laten kijken naar haar benen.
Toen bleek dat Vanessa niet voldoende geld bij had. Binnen de 5 minuten zijn we een taxi in gesprongen en geld gaan brengen. Maar dat maakte ook dat we voor die dag geen geld meer hadden om inkopen te gaan doen. We hadden nog heel veel materiaal nodig voor de komende 2 weken.

Pas laat in de namiddag zijn we dan terug gekeerd naar Suzy en Pedro, heeft Vanessa centjes geregeld en konden we alsnog naar de markt.
Het was een heel karwei om alles te vinden en we hebben dan ook enkele dingen die op de planning stonden moeten aanpassen.

De markt hier in Ayacucho is niet zoals de markt in België. Ze slachten hier gewoon kippen ter plaatse... Iiiiiieeeeeewwww en als je binnenkomt is het er vuil en het stinkt enorm. Maar we konden wel goedkoop aan materiaal komen dus namen het maar voor lief.
Op het einde van de avond zijn we dan nog even door gelopen naar de groentenmarkt waar we de ingrediënten voor de pizza kochten. Uiteindelijk moesten we enkel nog naar de supermarkt. Maar we besloten eerst die zware zakken bij Pedro en Suzy af te zetten, en hierna wat te gaan eten.

Toen we bij Pedro en Suzy kwamen was Willy Er al. We zijn met Willy gaan eten. Na het eten bleek de winkel dicht. Dat betekende natuurlijk dat we morgen voor we starten op Wasi Esperanza nog vlug naar de winkel moesten gaan.

1. Annemarie:
    29 maart 2017
    Hoe communiceren jullie met de mensen van wasi esperanza?
  2. Willeke:
    30 maart 2017
    De vrijwilligers zijn Belgen die hier een jaar verblijven en zij vertalen voor ons :) dat is echt een grote meerwaarde
  3. Sonia:
    30 maart 2017
    Heb vanavond al je verhalen bijgelezen, ik vind het zo leuk om dit te kunnen volgen, jij vertelt het op zo een mooie manier, ik kan het mij bijna visueel voorstellen. Geniet hier maar ten volle verder van want dat ga je misschien nooit meer mogen meemaken. Groetjes.